یکی از بازاریابیهای مهم و قابل توجه بازاریابی ابری است. وجود اینترنت و گسترش آن، باعث به وجود آمدن کسب و کارهایی شد که از طریق فضای مجازی میتوان برخی از نیازهای مخاطبین را در زمانی کوتاه وبسرعت برطرف نمود. از این رو باعث به وجود آمدن بازاریابی ابری شد. امروز قصد داریم با این بازاریابی بیشتر آشنا شویم.
بازاریابی ابری (Cloud Marketing)
با پیشرفت تجارت الکترونیک فرصتهای نوین جدیدی برای خرید و فروش به یکباره بوجود آمدند و افراد همه محصولات خود را از کوچک ترین محصولات تا بزرگترین محصولات خریداری مینمایند. بسیاری از افراد کسب و کار فیزیکی خود را به مجازی تغییر دادهاند و در این فضا شروع به خرید و فروش و ارتباط با مخاطبین نمودهاند .
بازاریابی ابری به تمامی خدمات و تکنیک های بازاریابی آنلاین یک شرکت میپردازد و از این طریق به ارائه خدمت به مشتریان و و تعامل با آنها پرداخته است. برای نمونه میتوان به تبلیغات و جذب مشتریان در گذشته از طریق تلویزیون و رادیو اشاره نمود. در برخی از موارد هم از روزنامه ها و مجلات برای معرفی کسب و کار خود استفاده میکردند. ولی امروزه با روی کار آمدن فضای مجازی و اینترنت میل به تبلیغات در فضای مجازی و ارائه خدمات و معرفی محصولات در این فضا بیشتر شد.
برای نمونه می توان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره نمود این فروشگاه یک فروشگاه اینترنتی می باشد وفروش فیزیکی ندارد و تمامی کارها در فضای مجازی انجام میگیرد. مشتریان و مخاطبین این فروشگاه هم از طریق ایمیل اطلاعاتی درباره فروش محصولات آمازون دریافت میکنند. در صورت نیاز و تمایل با مراجعه به این سایت و بررسی و انتخاب کالای مورد نظر اقدام به سفارش و خرید محصول مد نظر خود می نمایند که تمامی این کارها در فضای ابری انجام می شود.
بازاریابی ابری برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
می توان گفت بازاریابی ابری برای تمامی کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است و جدا از هر نوع کسب و کار وفعالیت سازمانها برای برقراری ارتباط با مشتریان خود، نیاز به ارتباطات انلاین هستند. بیشتر کسب و کارها حداقل داری یک وبسایت باید باشند. همچنین فعالیت در شبکههای اجتماعی یکی از الزامات کسب و کارهاست. داشتن کسب و کارهای الکترونیکی به مراتب کم هزینهتر از فروشگاههای فیزیکی است و با سادهترین ابزارهای طراحی وبسایت، میتوان کوچکترین کسب و کارها را هم گسترش دهید.
می توان گفت امروزه کسب و کارهای سنتی بطور کامل جای خود را به کسب و کارهای فضای مجازی و فروشگاههای مجازی داده است و کمپینهای آنلاین امروزه به راهی برای جذب مخاطب تبدیل شدهاند.
شرکت گوگل بیشتر درآمد خود را از فضای ابری بدست می آورد و با ارائه خدمت در فضای ابری توانسته با مشتریان و مخاطبین خود در ارتباط باشد. همچنین خریدار و فروشندههای مختلف در کسب و کارهای گوناگون را به یکدیگر وصل کند. گوگل با حمایت از کسب و کارهای دیگران اقدام به درآمدزایی برای خود نموده است.
چگونگی بکارگیری بازاریابی ابری در کسب و کارهای مختلف
یکی از قسمت های مهم و با اهمیت بازاریابی ابری, هماهنگی چندین سیستم عامل است. در گذشته برای دست یافتن به یک هدف سازمانی، تبلیغات تلویزیونی کافی بود. اما امروزه برای تبلیغات باید یک بازاریابی منسجم و پایدار داشت. در تمامی شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب و … فعال بود. برای اینکار باید برنامه جامعی برای بازاریابی و حفظ مشتریان در فضای مجازی داشت.
اولین قدم برای برنامه بازاریابی ابری تعیین اهداف پروژه خواهد بود. ممکن است یک شرکت خواستار این باشد که هویت برند را برای کالا ها قرار دهد و به مشتریان عمومی خود اطمینان دهد. به منظور اجرای دقیق پروژه، هدف باید به طور واضح تعریف شود.
برای هرکاری از جمله حضور در فضای ابری داشتن هدف بسیار مهم است. در مرحله دوم حضور یک تیم خوب و خلاق تبلیغاتی مهم که شامل؛ طراحان و متخصصین گرافیست و متخصصین سئو و … است.
نکته حائز اهمیت در بازاریابی ابری جذابیت ظاهری وبسایت کسب و کار شما است. وجود لینکهای خراب و شکسته، وبسایت شما را بی ثبات نموده. برای جلوگیری از این کار رعایت تمامی اصول سئو الزامی است.
پس از راه اندازی وبسایت، پشتیبانی از این وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است که به پشتیبانی مداوم نیازمندید. از این طریق میتوانید دریابید که, کمپینهای بازاریابی ابری هیچگاه ثابت نیستند، و برعکس تبلیغات تلویزیونی که ماهها در حال اجرا هستند. بازاریابی ابری باید بروز باشد و با تولیدات محتوایی جذاب سعی در جلب نظر مخاطب داشته باشد. در طول فعالیت خود میتوانید بازخور پیام های تبلیغاتی خود را دریافت نماید و در صورت وجود مشکل بسرعت آن را تغییر دهید و طرحهای جدیدی را اجرا کنید. از همین رو می توان گفت بازاریابی ابری دارای انعطاف پذیری خاصی است و بسرعت و با کمترین هزینه، در کمترین زمان می توان آن را تغییر داد.
مشاغل فعال در حوزه بازاریابی ابری
در واقع مبنای کار سئو بهینه سازی موتورهای جستجو است. این بهینه سازی، یک استراتژی برای قرار گرفتن در صفحات اول موتورهای جستجو است. متخصصان این حوزه میتوانند در بهبود و ارتقاء کسب و کار شما در قرار گرفتن صفحات اول وب کمک کنند. تقریبا تمامی شرکت ها به متخصصین حوزه سئو نیاز دارند. متخصصین این حوزه باید بروز باشند و بتوانند از آخرین اطلاعات این حوزه در جهات بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده نمایند.
_توسعه دهندگان وب
متخصصان حوزه توسعه وب وظیفه پشتیبانی و بررسی آنلاین سایت یک سازمان را برعهده دارند. این متخصصین ابزاری برای ارائه بازاریابی ایجاد میکنند. وظایف هریک از این متخصصین بسته به نوع سازمان و کسب و کارها متفاوت است. اصولا این متخصصین تحصیلاتی در زمینه علوم رایانه دارند. توسعه دهندگان وب نحوه استفاده از فناوری بین تجارت سازمان و مشتریان را بررسی میکنند.
_تکنسینهای بازاریابی
متخصصین این حوزه در قسمتهای حوزه بازاریابی و فناوری فعالیت میکنند. وظایف آنها با توجه با پروژه متفاوت است اما وظیفه کلی این متخصصان، تهیه پیامهای بازاریابی با استفاده از فناوریهای نوین است.متخصصین این حوزه نیاز به آموزش دارند. اصول بازاریابی از زمان های گذشته تا کنون تغییری نکرده ولی چیزی که حائز اهمیت است، نوع فناوری و بروز شدن آنهاست.
_ویژگی یک بازاریاب ابری
از مهمترین مهارتهای یک بازاریاب میتوان به استفاده جامع از فناوری اشاره کرد. برخی بازاریابها از این ابزارهای موجود و بروز اطلاعی ندارند. بدون داشتن اطلاعات نمی توانند بخوبی نقش خود را در این حرفه ایفاء کننذ و در نتیجه منجر به شکست خواهند شد. درک ابزارهای موجود می تواند تنها راه فروش موثر در اینترنت باشد.
یک بازاریاب ابری باید به فکر آینده کسب و کار سازمان باشد. بدلیل گسترده بودن فضای مجازی باید اطلاعات خود را بروز کند و در جهت بالا بردن اطلاعات و دانش خود کوشش کند. سپس بازاریابان شروع به ارزیابی روشهای موجود و انتخاب یک راه حل مناسب برای سازمان و کسب و کار موجود میکنند.
یکی از رایجترین ویژگیهای بازاریاب ابری، حضور داشتن در یک پیج شخصی است. انتشار پست درون صفحه شخصی میتواند راه حل موثری در جذب مخاطب باشد. داشتن یک وبسایت شخصی باعث میشود که شما بطور آفلاین هم با مخاطبین خود ارتباط داشته باشید. و این موضوع سبب میشود که بازاریاب آمادگی بهتری برای استفاده از ابزارهای ابری در سطوح حرفه ای کسب نماید.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی بر آشنایی شما با بازاریابی ابری شد. هدف آن جذب مخاطب در فضای مجازی؛ توجه به رفع نیاز و جلب رضایت مشتری و افزایش کیفیت خدمات است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که در استفاده از بازاریاب ابری نهایت دقت و وسواس را بخرج دهید تا از افراد متخصص این حوزه استفاده کنید.
امیر یوسفی، کارشناسی ارشد MBA، کارشناسی حسابداری، مشاور کسب و کار، مشاور مالی، کارآفرین، مدرس، طراح سایت، برگزار کننده کارگاه های کسب و کار در زمینه های مالی ، بازاریابی، کارآفرینی