در حال حاضر اینستاگرام یکی از پر اهمیت ترین اپلیکیشن های پر طرفدار و پر بازدید در جهان میباشد و کارهای مختلفی میتوان روی این آپ پربازدید و محبوب انجام داد و با ظهور کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و توانست جایگاه ویژه ای در بین کسب و کارها پیدا کند و باعث درامدزایی و ایجاد اشتغال شود امروز قصد داریم که در مورد این اپلیکیشن محبوب بیشتر صحبت کنیم.
بازاریابی در اینستاگرام چه مزایایی برای یک کسب و کار دارد؟
- افزایش آگاهی از برند کسب و کار شما
- جلب اعتماد فالوورها
- وفاداری به برند کسب و کار شما
- افزایش یافتن ترافیک و بازدید سایت شما
- یافتن مشتریان راغب جدید
- تبدیل مخاطبین بالقوه به مشتریان بالفعل
- افزایش مراجعهی مشتریان سازمان
نکاتی که در بازاریابی اینستاگرام حائز اهمیت میباشد.
راهکارهای بازاریابی هریک از کسب وکارها متمایز است و ذکر نکات زیر برای اکثر کسب و کارها موثر بوده است.
1.شناخت مخاطب
شناخت اگر مخاطبانتان را نشناسید، شما اساسا محتوایتان را کورکورانه تولید میکنید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک فکر میکنند همهی آدمها جزء مخاطبانشان هستند، ولی این مسئله تقریبا هرگز درست نیست.
یکی از مهمترین نیازهای هر کسب و کاری شناخت مخاطبین بالقوه و تبدیل آنها به مخاطبین بالفعل و مشتری میباشد بسیاری از کسب و کارها بر این باورند که محصولات آنها همگانی و مورد توجه همه مخاطبین قرار می گیرد اما باید بگویم این فکر اشتباه می باشد و شما باید مخاطبین خود را قبل از هر چیز شناسایی کنید برای نمونه میتوانید خصوصیتهای زیر را مد نظر قرار دهید:
- مشخص نمودن محدوده سنی
- مشخص نمودن موقعیت مکانی
- عنوان کسب و کار و شغل
- جنسیت
- مشخص نمودن راه های افزایش انگیزه در مخاطبین
- شناخت مشکلات آنها
- شناسایی راه های ارتباطی با برند شما
2. بهینه کردن بیو اینستاگرام
بیو یکی از مهم ترین قسمت های هر صفحه کسب و کاری در فضای مجازی میباشد که باید به خوبی و دقت به آن توجه شود مانند:
- انتخاب عکسی جذاب و واضح با سایز متناسب برای پروفایل اینستاگرام
- نوشتن یک متن کوتاه که معرف برند شما باشد
- تخصیص یک لینک و راه ارتباطی که مخاطبین بتوانند با شما ارتباط بگیرند
- تعریف هشتگ های مرتبط با برند شما
3 . تعریف هشتک های مرتبط با موضوع برند کسب و کار خود
هشتگ ها نقش مهمی در شناخت و معرفی کسب و کارهای شما می باشد و می تواند به کسب و کار شما کمک چشمگیری برای شناخته شدن کند.
جاش استات بنیانگذار شرکت abcd e _commerce معتقد است که قبل از هشتگ گذاری لازم است که در مورد هشتگ ها تحقیق نمایید اگر برند شما شناخته شده نیست استفاده از هشتگهای عمومی آنچنان تاثیری برای شما نخواهد داشت.
وی معتقد است که برندهای تازه کار باید هشتگهایی را که توجه خوبی دارند و دنبال کننده خوبی دارند و هشتگهایی که همه از آن استفاده می کنند نباید باشد.
به وسیله سرچ اینستاگرام براحتی میتوانید محبوبیت هر تگ را مشاهده نمایید و از هشتگ متفاوت در پست خود استفاده نمایید سپس نتایج حاصل را میتوانید بررسی نمایید و مشاهده کنید که کدام یک از این پست ها بازدید بیشتری دارد و کدام هشتگ بازدید کننده بیشتری را به صفحه شخصی شما آورده است .وقتی که به تگ های پربازدید خود متصل شدید می توانید از discover استفاده نمایید و از فواید اینستاگرام استفاده ببرید.
4. تعامل با سایر مخاطبین
یکی از مهم ترین قسمت های کار برقراری ارتباط با مخاطبین می باشد که در اغلب شبکه های اجتماعی موثر میباشد و هم در فروش سنتی و هم پیشرفته موثر میباشد و یکی از روش های موثر و کم هزینه و پرطرفدار می باشد مانند:
- دنبال کردن یا در اصطلاح فالو کردن مخاطبین هدف که به کسب و کار شما علاقمند میباشند.
- نظر دادن (کامنت) و لایک کردن در پستهای مخاطبین.
- به اشتراک گذاشتن پست هایشان در صفحه خود
- برقراری ارتباط و تبادل بین شما و مخاطبین هدف
به این نکته توجه داشته باشید برقراری ارتباط بین شما و مخاطبین خود زمانبر میباشد و در گذر زمان باعث دستیابی به تعداد و طیف گسترده ای از مشتریان راغب خواهد شد.
5.همکاری با برندهای مختلف برای ارائه هدایا و محصولات تبلیغاتی برند.
جنا لابیاک بنیانگذار شرکت سیلک لبز در مورد همکاری در ارائه اشانتیون و هدایای مختلف تبلیغاتی با برند های کوچک با ارزش برای پیشرفت کسب و کار در اینستاگرام مفید و تاثیرگذار بوده است. وی معتقد است که از این طریق می توان رابطه مفید دوطرفه ای در ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتریان و به اشتراک گذاری مخاطبان با یکدیگر را ایجاد کنیم.
6.برای هدایت ترافیک وب سایت خود از یک ابزار لینک سازی قدرتمند استفاده نمایید.
ابزار لینک سازی زیادی در اینستاگرام وجود ندارد ولی یکی از مهم ترین این ابزار linktree می باشد که وقتی وارد این سایت می شوید و آن را به پروفایل خود اضافه می کنید مخاطبینی که روی این لینک کلیک می کنند به آن صفحه هدایت می شوند و در آنجا می توانند تمام لینک های اضافه شده شما را مشاهده نمایند وشما می توانید صفحه خود در linktree را شخصی سازی کنید و آن را ویرایش کنید و این ابزار همیشه رایگان است و برای کسب و کارهای کوچک مناسب می باشد.
8. از بازاریابی مقرون به صرفه اینفلوئنسر استفاده نمایید
اغلب اوقات یکی از استراتژی های مناسب و راهبردی می تواند از بلاگرها و اینفلوئنسرهااستفاده نمایند و بیشتر اوغات اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هزینه های زیادی درخواست می کنند.
ایمی مک وارترز بنیانگذار شرکت هامپر امپوریوم در اینباره معتقد است که با شرکت هایی که با این اینفلوئنسرها همکاری می کنند قرارداد ببندید و با آنها همکاری کنید.
9. اغلب اوقات هدف تعیین کنید
همیشه باید اهداف اینستاگرامی خود را دقیقا مشخص نمایید و بر اساس هدفتان بر روی کسب و کارتان تمرکز کنید. نباید صفحه فالوورهایتان را از محتوایی پر کنید که در بازگشت سرمایه شما تاثیرگذار نباشد. برای هرکدام از پست هایتان طرح و برنامه دقیقی داشته باشید و با اهدافتان همگام و هماهنگ باشد.
آیا بدنبال افزایش فالوورهایتان هستین؟
آیا در فکر معرفی محصول جدیدی به مشتریان خود هستید؟
آیا بر فروش محصولاتتان تمرکز کرده اید؟
شما می توانید اهداف خود را تغییر دهید ولی برای ایجاد بهتر یک استراتژی برند در اینستاگرام بهتر است بر یک یا دو هدف متمرکز شوید.
10. جان بخشیدن به برند خود
این راهکار در تمامی کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی تاثیر خوبی نشان داده است و باید به محتوایی که بیان کننده حضور شما در صفحاتی که شما را دنبال کرده اند باشد می توان گفت این همان چیزی است که می توانید به صورت شخصی به آن وصل شوید نه از طریق پست های کسب و کار.
برای نمونه: موسسه پردازش پرداخت ppl مجموعه پستهایی را با نام (ملاقات با اعضای گروه) تاسیس نموده است و در طول شیوع کرونا از اعضای این گروه درخواست نموده است که پیام (همه باهم هستیم) را در پست هایشان به نمایش بگذارند .
11.استفاده حداکثری از آنالیتیکس اینستاگرام
در اینسایت اینستاگرام ابزار آنالیتیکس به صورت رایگان در این اپلیکیشن و در حساب های کاربری در دسترس قرار گرفته است.
این ابزار شامل موارد زیر می باشد:
- تعداد حسابهای کاربری که به پست های شما دسترسی پیدا کردهاند
- تعاملات محتوای ارسالی شما
- شمار فالورهای شما
- محتوایی که صفحهی شما را اشتراک گذاشته اند
- محتواهای استوریهای اینستاگرام
- محتواهای ویدئویی IGTV
- دادههای پستهای تبلیغاتی
اطلاعات فوق برای یک هفته قبل در اختیار شما قرار دارد که متاسفانه بهترین زمان ارسال پست را نشان نمی دهد ولی درصفحات فیس بوک و… می توان از بهترین زمان پست آگاه شد.
11. ارسال محتواهای جذاب
همیشه سعی کنید برای ارسال و تولید محتواهای جذاب از مخاطبین خود و سلیقه آنها جویا شوید و از آنها نظرخواهی کنید و صفحات مخاطبین خود را سعی کنید با محتواهای جذاب پر نمایید تا محتوای شما تعامل جذب بالاتری داشته باشد.
برای مثال
عملکرد برخی از کسب و کارها در لایوهای اینستاگرامیشان از عملکردشان در پست استوری بهتر می باشد و جذب کننده تر می باشد. در نظر داشته باشید پست های خود را با هدف و دقت وبرنامه ریزی دقیق تولید و انتشار دهید.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی بر آشنایی شما با، بازاریابی اینستاگرامی و همچنین اهمیت این اپلیکیشن پر طرفدار در معرفی کسب و کارهای شما عزیزان شد تا بتوانید با برنامه ریزی دقیق تر و استراتژی های منظم تری در اینستاگرام فعالیت نموده تا بتوانید مشتریان بیشتری جذب نمایید.
نویسنده