در دنیای تبلیغات و بازاریابی امروز تکنیک های مختلفی برای افزایش فروش و جذب مشتری وجود دارد. یکی از این بازاریابی ها و راههای جذب مشتری می توان به بازاریابی جنجالی اشاره نمود که خیلی مهم و حائز اهمیت است، این نوع بازاریابی را می توان به یک روش بازاریابی ریسک دار طبقه بندی کرد.
بازاریابی جنجالی Controversial Maketing
بازاریابی بحث براگیز یا جنجالی یک روش بازاریابی پر ریسک است که سازمان سعی می کند با برپایی یک جنجال و برنامه جالب توجه کاری متفاوت انجام دهد که باعث جذب مخاطبین شود. امروزه در دنیای دیجیتال بیشتر بازاریابی جنجالی با انتقاد بر یک موضوع قابل توجه و مهم انجام می گیرد.
آشنایی با مزایای بازاریابی جنجالی
هزینه مناسب
یکی از مزیت های مهم و قابل توجه بازاریابی جنجالی پایین بودن هزینه است و نیاز به برنامه و برنامه ریزی های سنگین و هزینه بر ندارد در بازاریابی جنجالی برای تبلیغات نیاز به یک بنر الکترونیکی (دیجیتالی) و یا یک پست انتقادی در اینستاگرام و… دارد. با توجه به بحث برانگیز بودن مخاطبین مخالف و موافق به آسانی در مورد موضوع کسب و کار شما اقدام به بحث می نمایند و پست شما را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت و به وسیله همین کار موضوع را جنجالی تر می کند.
افزایش اطلاعات و آگاهی از برند شما
یکی از نیازها و اهداف هر کسب و کاری قطعا نیاز شناخته شدن است. افزایش آگاهی از هویت و برند میان مشتریان است. این موضوع برای افزایش فروش بسیار اهمیت دارد. بازاریابی جنجالی بدلیل سرو صدای زیاد خود می تواند مخاطبین بیشتری را به سمت کسب و کار شما جلب کند و این موضوع حتی بر مخاطبینی که نظری در مورد اصل موضوع و ماجرا ندارند هم تاثیر گذار خواهد بود.
بازاریابی دهان به دهان
یکی از بازاریابی های مهم و بدون از بین رفتن و همچنین جدید بودن و پرتوجه بودن در هر زمان می توان گفت بازاریابی داهان ب دهان است. می توان گفت که بدون هزینه ترین بازاریابی در جهان است و فقط کافیست با کمی دقت بر کسب و کار خود و تولیدات و خدمات خود باعث شوید تا کسب و کار شما با نیک نامی بر سر زبان ها جاری شود. همین موضوع باعث می شود که تعداد زیادی مخاطب جلب برند شما شوند.
افزایش احساسات خوب و مثبت نسبت به برند شما
بازاریابی جنجالی همیشه می تواند باعث افزایش مشتریان شما شود و جذب مخاطبین بالایی دارد وقتی که مخاطبین هدف متوجه وجود کسب و کار شما شوند قطعا علاقه بیشتری به کسب و کار و برند شما نشان خواهند داد. بطور مثال: در شهر لندن یک سازمان در خدمات سنگ قبر به مسیحیان فعال است و چندین رقیب دیگر در این کسب و کار و خدمات دارد و مخاطبین مورد هدف این سازمان مسیحیان خدا پرست که هر یکشنبه در کلیساها گرد هم آمده اند، است.
این شرکت اقدام به انتشار پستی انتقادی و جنجالی در مورد خداناباورنان (آنتیسم ها) نمود و آنها را مورد انقاد قرار داد . این کار شرکت باعث حمله همه آنتیسم ها به پست این شرکت شد و همین کار باعث شد که مسیحیان خداپرست از پست جنجالی وی دفاع کنند. در اینجا یک بازاریابی بحث برانگیز و یا جنجالی اتفاق افتاد که بنوعی توانستند به یک نقطه اشتراک در بین خود و برند دست پیدا کنند و همین موضوع احتمال خرید و استفاده از خدمات این شرکت را بالا برد.
آشنایی با معایب بازاریابی جنجالی
ناراحتی برخی از مخاطبین:
بازاریابی جنجالی بیشتر اوقات بدلیل انتقاد کردن در مورد مسائل روز باعث ناراحتی برخی از مخاطبین می شود ولی ممکن است همین موضوع باعث ماندگاری برند شما در ذهن این افراد شود و همین امر باعث مشتری شدن آنها در آینده گردد.
همیشه تاثیرگذار نیست:
برخی اوقات ممکن است که بازاریابی جنجالی تاثیرگذار نباشد و همه چیز آنطور که برنامه ریزی کرده اید پیش نرود. گاهی ممکن است که بازاریابی جنجالی باعث تیرگی وجهه کسب و کار شما در ذهن مخاطبین گردد و بازارهدف را از دست بدهید و مجبور به کنار گذاشتن آن بخش شوید.
معرفی نمونه هایی از بازاریابی جنجالی
کمپین نایک
شرکت نایک کمپینی با تصویر کالین کپرنیک ورزشکار حرفه ای ایالات متحده و برند نایک با موضوع عدالت اجتماعی ایجاد کرد و به این موضوع انتقاد کرد، که همین تبلیغ باعث افزایش 31% محصولات و تولیدات نایک شد.
تبلیغ درباره خشونت علیه بانوان
در تصویر بالا بخوبی می توان دید که این تبلیغ در مورد بانوان و بیانگر خشونت علیه آنان است که با تمام خلاقیت و متن های انتقادی نمایش داده شده است. این متن بیانگر اینکه زنان نمی توانند رانندگی کنند و…
نحوه راه اندازی بازاریابی جنجالی!
آمادگی لازم را جهت برقراری روابط داشته باشید:
در گذشته اگر موضوعی مخاطبین شما را ناراحت می نمود نهایتا این مخاطب ناراحتی خود را با اعضای خانواده خود به اشتراک می گذاشت ولی امروز با پیشرفت تکنولوژی با گذاشتن یک پست در اینستاگرام و یا گروهی می تواند ناراحتی خود را با میلیون ها نفر به اشتراک بگذارد. پس شما باید قبل از هرچیز آمادگی لازم جهت پشتیانی و پاسخگویی به مشکلات و سوالات و دغدغه های مخاطبین خود را داشته باشید.
مخاطب هدف خود را بشناسید
یکی از نکات مهم در کسب و کار شناخت مخاطب است. اگر مخاطب خود را مورد بررسی و شناسایی قرار ندهید کمپین بازاریابی جنجالی شما با شکست مواجه خواهد شود .
بررسی واکنش مخاطب هم یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در کسب و کار است. اگر شما نتوانید واکنشهای مخاطبین خود را مورد بررسی و کنکاش قرار دهید، قطعا نمی توانید از علایق مخاطبین خود مطلع شوید و معایب و مزایای کسب و کار خود را مشخص نکنید.
انتخاب موضوع قابل واکنش
برای ایجاد کمپین بازاریابی جنجالی بهتر است یک موضوع قابل واکنش انتخاب کنید تا بتوانید واکنش مخاطبین را در مواجهه با برند و کسب و کار خود مشاهده کنید. گاهی اوقات انتقاداتی نظیر فرهنگی و اقتصادی و … می تواند بحث برانگیز باشد تا شما بتوانید واکنش افراد مختلف و مخاطبین خود را مشاهده کنید و همین کار می تواند باعث ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبین شود.
تعیین استراتژی
استراتژی یعنی داشتن راه حل و آمادگی لازم برای بهترین و بدترین رویدادها و اتفاقات است .
یعنی شما قبل از ایجاد کمپین از تمامی مزایا و معایب برگزاری کمپین خود اطلاع داشته باشید. برنامه های روشنی برای مواجهه با شرایط مختلف را داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل کمپین خود را مدیریت کنید.
آمادگی پذیرش پیامدها را داشته باشید:
قطعا هر کمپینی دارای بازخوردهایی خواهد بود. زمانی که شما برای معرفی برند خود از بازاریابی جنجالی استفاده می کنید، باید امادگی پذیرش تمام پیامدهای مثبت و منفی بعد را داشته باشید. گاهی اوقات مشکلات قانونی و قوانین یک کشور اجازه ایجاد کمپین را به شما نمی دهد و شما باید قبل از ایجاد کمپین از قوانین و مقررات آگاهی کافی را داشته باشید.
بهتر است کمپین بازاریابی شما شامل یک پیام باشد:
گاهی اوقات ممکن است به کمپین های بازاریابی بحث برانگیز ایرانی دقت کنید و انها را مورد بررسی قرار دهید؛ متوجه می شوید که اغلب کمپین های ایرانی فقط به مسئله جذب مخاطب توجه نموده است. این در حالی است که کمپین های خارجی اغلب داریا یک پیام است و این پیام در گام اول بر روی مخاطبین تاثیر خود را می گذارد و در گام دوم باعث ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبین خواهد شد.
جنجال همیشه هم مفید نیست!
گاهی اوقات می توان گفت که بازاریابی جنجالی باعث می شود تا به برخی از مخاطبین شما بر بخورد و همین امر باعث می شود که برند شما ذهنیت خوبی برای آنها ایجاد نکند.
نتیجه گیری:
در این مقاله سعی بر آشنایی شما با یکی دیگر از روش های بازاریابی شد و بازاریابی جنجالی هم می تواند باعث پیشرفت کسب و کار شما گردد و هم باعث شکشت کسب و کار شما شود پس حتما دقت داشته باشید که در موقع مناسب از این شیوه استفاده نمایید.
نویسنده:
امیر یوسفی، کارشناسی ارشد MBA، کارشناسی حسابداری، مشاور کسب و کار، مشاور مالی، کارآفرین، مدرس، طراح سایت، برگزار کننده کارگاه های کسب و کار در زمینه های مالی، بازاریابی، کارآفرینی