بازاریابی قطره‌ای

یکی از تکنیک‌ها و روش‌های مهم بازاریابی را می‌توان بازاریابی قطره‌ای نام برد.  ابزاری بسیار قوی برای فروش بیشتر محصولات و خدمات، در اختیار شما و برندتان قرار می‌دهد و باعث جذب مشتریان و مخاطبین بیشتر بسوی کسب و کار و برند شما می‌شود.

بازاریابی قطره‌ای drip marketing

بازاریابی دریپ مارکتیگ یا بازاریابی قطره‌ای تکنیکی از بازاریابی است. در آن داده‌ها و اطلاعات مربوط به برند از طریق جریان پیوسته و بمرور به مخاطبان برند انتقال داده می شود. این جریان از طریق پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تماس تلفنی، روزنامه ها، کاتالوگ ها و… انتقال داد.

شما می‌توانید به وسیله بازاریابی قطره‌ای آگاهی از برند و کسب و کار خود را در بین مخاطبانتان افزایش دهید و این کار باعث ایجاد مشتریان بالقوه می‌گردد.

واژه بازاریابی قطره‌ای اصطلاحی است که از بخش کشاورزی گرفته شده است. بیشتر کشاورزان با این روش شروع به آبیاری درختان خود می‌کنند. با این کار هیچگاه ریشه گیاه غرق آبی نمی‌شود و آب هم به تمام قسمت های گیاه می‌رسد.

در بازاریابی قطره‌ای یا بازاریابی چکه‌ای مخاطب بطور مستمر اطلاعات مفید کسب می‌کند ولی در اطلاعات گم نمی‌شود. در اصل بازاریابی قطره‌ای نوع مناسبی از تغذیه مخاطب است تا در هنگام خرید بهترین تصمیم را بگیرد.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که ارسال ایمیل‌های شخصی سازی و زمان بندی شده به مشتریان و مخاطبین هدف می‌تواند، میزان فروش محصولات و خدمات شما را بالا ببرد.

طبق تحقیقات انجام شده شرکت‌ها و کسب و کارهایی که از این روش‌ها استفاده می‌کند تا 23% زمان کمتری صرف فروش محصولاتشان می‌کند. همچنین باعث ماندگاری همیشگی برند و کسب و کار خود در ذهن‌ها می‌شوند.

اهمیت بازاریابی قطره‌ای در کسب و کارها:

اگر کسب و کاری از بازارابی قطره‌ای استفاده نکند بدون شک مشتریان به مرور زمان آن را از یاد خواهند برد. در این صورت مخاطبان و مشتریان بسوی دیگر رقبا حرکت خواهند کرد.

  • مخاطب همیشه به شما توجه دارد. کمپین‌های قطره‌ای شما را دنبال می کند و برند شما را به اشتراک خواهند گذاشت. به برند شما علاقه خاصی خواهند داشت، به همین دلیل با انجام این نوع بازاریابی می‌توانید همیشه توجه مخاطب را به خود جلب کنید.
  • با این روش بازاریابی می‌توان با مخاطب ارتباط بهتر و موثرتری گرفت و برای مخاطب اطلاعاتی را بطور منظم ارسال کنید. این کار باعث جلب اعتماد مخاطب شوید.
  • می‌توان با زمان بندی مناسب باعث تشویق مشتریان خود شوید تا در لحظه خرید کنند. شما می‌توانید اطلاعات دقیق را در زمان‌های مناسب برای مشتری ارسال و پیامتان را به مشتریان یادآوری کنید. مانند اجرای کمپین حراج بزرگ
  • در بازاریابی قطره‌ای احتمال خرید بسیار بالاست. بدلیل اینکه در این روش مخاطب زیاد را می‌توان مورد هدف قرار داد. به همین دلیل  باعث افزایش نرخ پاسخ‌دهی مخاطب می‌شود. اگر پیامی به مخاطب خود بفرستید احتمال مشتری شدن آنها بسیار بالاست. با این شیوه باعث علاقمندی مخاطب به برند خود می‌شوید.

 بازاریابی قطرهای و کمپین‌های موجود در آن

بازاریابی قطره ای اصلی یا top of mind

  • بازاریابی قطره‌ای بر این هدف تشکیل شده که کسانی که  قصد خرید محصول از برند شما را ندارند، به سمت و سوی کسب و کار شما جذب وخرید داشته باشند و برند شما را بخاطر بسپارند. کمپین بازاریابی قطره‌ای زمان طولانی نیاز دارد. محتوای‌های تولید شده این کمپین‌ها مورد توجه مخاطب است. برای نمونه می‌توان از کمپین‌های ویدیوئی، وبینار، وایت پیپیر و … نام برد.

بازاریابی قطره‌ای دانشی یا Educational

  • هدف این کمپین قرار دادن اطلاعات خوب و مفیدی از برند و محصول شما برای مخاطب بالقوه و مشتریان است.

بازریابی قطره‌ای تعامل مجدد یا Re-engagement

  • به این نکته توجه داشته باشید که همیشه مشتریان نباید از شما خرید کنند و کمپین‌‎های شما مثبت باشد. در هر دوره می‌توان گفت برخی از مشتریان بالقوه غیرفعال می‌شوند. هدف اصلی کمپین تعامل مجدد است، مشتریان به چرخه خرید وارد شوند. برای اینکه کمپین تعامل مجدد موثر واقع شود، باید تولید محتوای خوبی پست بلاگ خود داشته باشید.

 بازاریابی قطره‌ای رقابتی

  • هدف از این کمپین در بازاریابی قطره‌ای ایجاد یک محصول و ارزش افزوده متمایز نسبت به رقباست. در این مرحله علاوه بر اینکه بر منافع خرید محصول برند شما تاکید می‌شود، باید بر مضررات خرید نکردن محصول شما هم مانور داده شود تا مشتری را تشویق به خرید کنید.

بازاریابی قطره‌ای ترفیعی

وقتی که مخاطبین در آخرین مرحله از قیف فروش می‌رسند، ممکن است که با شک و تردید درباره خرید محصول شما مواجه شوند. در این مرحله بازاریابی قطره‌ای ترفیعی مشکل شما را می‌تواند حل کند. بر این اساس که قیمتی خاص و یا امکاناتی اضافه به فرد خریدار می‌دهد و به همین دلیل باعث رفع تردید خرید خواهد شد.

بازاریابی قطره‌ای آموزشی Training

این کمپین بازاریابی آموزشی به شما این امکان را می‌دهد که از طریق ارسال ایمیل به مخاطبین خود آن‌ها را برای دوره‌های آموزشی دعوت کنید. با اجرای این کمپین می‌توانید منابع با ارزشی برای ارتقا و بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ سازمان فراهم کنید.

راهکارهایی برای اثر بخش نمودن کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای

  1. برای خودتان هدف روشن و مشخصی داشته باشید. برای اینکه بتوانید یک کمپین موثر ایجاد کنید؛ باید پیش از انجام هرکاری هدف خود را مشخص کنید. زیرا هر هدف یک راهکار متفاوت برای اجرا در دل خود دارد.
  2. هر کاری را بخش‌بندی کنید و برای اینکه کمپین های ایجاد شده شما اثربخشی لازم خود را داشته باشد، باید برای هر مخاطب بخش‎بندی خاص خود را داشته باشید. زیرا هر مخاطب و طیف، نیازها و دغدغه‌های خود را داراست، پس کمپین‌های مختلفی را تدارک ببینید.
  3. تولید محتوا هدفمند داشته باشید. تولید محتوا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر کمپینی است. یکی از مهم‌ترین کمپین‌ها را می‌توان به کمپین ایمیلی اشاره کرد. محتواهای تولیدی شما باید جذاب و باعث جلب مخاطب شود و محتوایی باید مختصر و مرتبط به کار شما باشد.
  4. زمان بندی کنید؛ تعداد دفعات و زمان بندی ارسال ایمیل هایتان را باید متناسب با هر کمپین خود مشخص کنید و قانون خاصی برای این کار باید داشته باشید. اما به طور کلی باید به این نکته توجه داشته باشید، از ایمیل هایی شروع کنید که تعداد دفعات زیادی می‌توان ارسال کرد و بمرور تعداد را کم کنید.
  5. آمارهای هر کمپین را مورد بررسی قرار دهید و توجه داشته باشید که کمپین‌های ایمیلی یک سرمایه گذاری بلند مدت است. در طول اجرای هر کمپین می‌توانید آمار مختلف ازجمله نرخ کیلیک‌های خود را بسنجید. وقتی که آمارهای مختلف را جمع‌آوری کردید، نوبت به بررسی آمارها و شاخص گیری می‌رسد. از طریق شاخص گیری می‌توان به اثرات کمپین پی ببرید.
  6. کمپین‎‌های خود را بهینه سازی کنید تا بتوانید به اهداف خود نزدیک شوید.

کسب‌وکارهایی به بازاریابی قطره‌ای نیازمند است:

شرکت‌های مختلف بزرگ و کوچک در صنایع مختلف می‌توانند از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنند. معمولا این نوع بازاریابی مورد توجه شرکت‌هایی است که به طور مستقیم محصولات و خدمات به مشتریان خود می‌فروشند.

همه کسب و کارها و سازمان‌ها به نوعی دوست دارند که در خاطر مشتری و مخاطب خود ماندگار شوند. به همین دلیل می‌توانند از این بازاریابی استفاده کنند.

بطور کلی می‌توان گفت که کسب و کارهایی از بازاریابی قطره‌ای استفاده می‌کنند، که محصولات تولیدی خود را بطور روزانه به مخاطبین خود ارائه نمی‌کنند و مشتریان در یک بازه زمانی از این محصولات استفاده می‌کنند. مانند: فروشندگان ملک، بیمه، ماشین و…

چگونگی تعیین رفتار مخاطبان در بازاریابی قطره‌ای

در بازاریابی قطره‌ای چندین نوع رفتار و واکنش موجود است. هر یک از این واکنش‌ها را می‌توان با تحلیل و بررسی تشخیص داد:

  1. ثبت نام‌های انجامی در سایت شما
  2. انواع بازدیدکننده‌ معمولی در سایت
  3. شناخت بازدید کنندهای مکرر سایت شما
  4.  مشاهده ثبت نام و عدم بازدید مجدد از سایت شما
  5. مشاهده عدم ثبت نام دوره‌‌های آموزشی رایگان
  6. مشاهده عضویت در ایمیل مارکتینگ
  7. مشاهده تعداد اعضای لغو شده خبرنامه شما

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی بر آشنایی بیشتر با بازاریابی قطره‌ای یا drip marketing شد. این تکنیک بازاریابی را می‌توان برای بخاطر سپرده شدن برند شما عنوان کرد. با این روش و تکنیک می‌توانید مشتریان خود را به فروش بیشتر تشویق کنید. همچنین می توانید از این طریق مشتریان و مخاطبین خود را از وجود محصولات جدید برند خود آگاه سازید.

 نویسنده:

امیر یوسفی، کارشناسی ارشد MBA، کارشناسی حسابداری، مشاور کسب و کار، مشاور مالی، کارآفرین، مدرس، طراح سایت، برگزار کننده کارگاه های کسب و کار در زمینه های مالی، بازاریابی، کارآفرینی

, ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست