بازاریابی مستقیم، یکی از بازاریابی های با اهمیت و کم هزینه است که به راحتی میتوان با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنیم و با معرفی محصولات خود، آنها را از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تغییر دهیم. نکته قابل توجه در بازاریابی مستقیم این موضوع است که در صورت عدم موفقیت و یا تغییر نظر به راحتی می توان جایگزینی برای آن ایجاد کرد و این بازاریابی به راحتی قابل اندازه گیری است.
مقدمه
یکی از بازاریابیهای مهم که برای بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان مورد توجه قرار میگیرد، بازاریابی مستقیم است. این نوع بازاریابی تاثیرات زیادی در کسب درآمد و فروش دارد و دارای انواع مختلفی است. امروز قصد داریم که با این بازاریابی بیشتر آشنا شویم.
بازاریابی مستقیم
در بازاریابی مستقیم راهکارهای تبلیغات بطور مستقیم انجام خواهد شد و واسطه هایی از قیبیل رسانه های تبلیغاتی و… وجود ندارد و بازاریاب بطور مستقیم با مخاطبین و مشتریان در تماس است.
در بازاریابی مستقیم یک کمپین باید حاوی یک پیام محرک و مشوق باشد که بتواند از مخاطبین خود پاسخ قابل توجهی دریافت نماید تا بتواند به مشتری تبدیل شود. می توان گفت که به مخاطب این حس را انتقال میدهد که خرید محصول شما برایش منفعت زیادی خواهد داشت و تیاز وی را برطرف خواهد کرد. اما باید به این نکته مهم توجه داشت که دوره بازگشت سرمایه باید مناسب باشد .
نکته قابل توجه در بازاریابی مستقیم این موضوع است که در صورت عدم موفقیت و یا تغییر نظر به راحتی می توان جایگزینی برای آن ایجاد کرد و این بازاریابی به راحتی قابل اندازه گیری است.
چگونگی انجام بازاریابی مستقیم
در بازاریابی مستقیم می توان از وسایل ارتباطات جمعی نیز استفاده کرد و منتظر واکنشهای مستقیم مصرف کنندگان باشیم. بازاریابی مستقیم بدلیل اینکه تبلیغات وسیع انجام می گیرد و جمعیت حداکثری مخاطبین مورد نظر است، گاهی امکان دارد بیشتر افراد تمایلی به استفاده و خرید محصول شما نداشته باشند، یا در آینده نیاز پیدا کنند و یا هیچگاه محصولات شما مورد استفاده آنها نباشد.
در بازاریابی مستقیم روش های مختلفی از اطلاع رسانی وجود دارد. در سالیان گذشته از کاتالوگ و بروشور استفاده می شد، اما درسالیان اخیر روش های متفاوتی استفاده می شود. از جمله؛ بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی راه دور، بازاریابی رسانه های جمعی نظیر رادیو، تلویزیون، شبکه های اجتماعی روزنامه و… همچنین نام برد.
بازاریابی مستقیم و انواع آن
- ایمیل مارکتینگ
یکی از انواع بازاریابی مستقیم می توان به ایمیل مارکتینگ اشاره کرد. که از طریق ایمیل مارکتینگ می توانید محصولات خود را به مخاطبین معرفی و از آن ها دعوت کنید که در کمپین های شما شرکت کنند. ایمیل مارکتینگ در شکور ما بدلیل اینکه جا نیفتاده است طرفداران زیادی ندارد و مردم ما بیشتر از ایمیل برای مکاتبات خود استفاده میکنند.
- بازاریابی تلفنی
تلفن یکی از بهترین و با اهمیت ترین وسایل ارتباط جمعی است که در بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و بازاریابان در امر خرید و فروش از این روش استفاده میکنند. طبق بررسی های انجام شده نتایج قابل توجهی داشته است. در بازاریابی تلفنی اگر از بازاریابان متخصص و آموزش دیده استفاده کنید، نتیجه بخش خواهد بود.
در بازاریابی تلفنی باید دقت داشته باشید که حتما اطلاعات دقیقی از محصولات خود در اختیار مخاطب قرار گیرد. اگر این اطلاعات به درستی صورت نگیرد، باعث از بین رفتن اعتماد مشتری نسبت به برند و کسب و کار شما خواهد شد.
- SMS پنل
یکی از شیوه های رایج تبلیغات ارسال پیامک های متنی از طریق سامانه های مخصوص است. از این طریق می توان توجه مخاطبین زیادی را جلب و با مشتریان زیادی ارتباط برقرار کرد. ویژگی یک پیام متنی این است که در عین کوتاه بودن و واضح بودن از بیان صداقت هم برخوردار باشد. از این طریق می توان مخاطبین را تشویق به شرکت در کمپین ها و جشنواره های مرتبط با کسب و کار خود کرد.
- فرستادن کاتالوگ
یکی دیگر از روش های بازرایابی مستقیم داشتن یک کاتالوگ و بروشور جذاب از مجموعه و خدمات و محصولات شما است که به مخاطبین کمک می کند که با شما بیشتر آشنا شوند و ارتباط بگیرند. در کاتالوگ باید توضیحاتی در مورد محصولات خود بدهید و از طراحان خبره و تصاویر جذاب در طراحی های خود استفاده کنید.
- شبکه های اجتماعی
شبکه های مجازی یکی از پرمخاطب ترین فضاهای امروزه در جهان است که با کمترین هزینه می توان بهترین برداشت را انجام داد و محصولات خود را در آن برای مخاطبان هدف به نمایش گذاشت. در آن می توان از روش های مختلف بازاریابی از جمله پنهانی، همهمه ای، ربایشی و … استفاده کرد. از فضاهای مجازی هم می توان بخوبی در جهت نتیجه گیری بازاریابی مستقیم استفاده کرد. امروزه صاحبان کسب و کارها از طریق سپردن تبلیغات خود به بلاگرها و اینفلوئنسرها سعی در جذب مشتری برای محصولات خود دارند.
- فروش مستقیم
یکی دیگر از تکنیک های فروش می توان گفت استفاده از بازاریابان آموزش دیده، خبره و حرفه ای برای فروش مستقیم محصولات است که تاثیر بسزایی در فروش و کسب و کار شما خواهد داشت .
- استفاده از کوکیها
کوکی ها یا HTTP Cookie به اطلاعاتی می گویند که از طریق سرورهای یک سایت به مرورگرهای اینترنتی ما ارسال میشوند. این اطلاعات که پس از ورود دو مرتبه ما به همان سایت، به سرور باز می گردد و ورود ما ثبت خواهد شد. کوکیها این امکان را به شما می دهند که ذخیره اطلاعات زیادی را روی آن داشته باشید و میتواند به صورت آنلاین، تحرکات و مسیر ما در یک سایت را مورد شناسایی قرار دهد. شاید کوکی ها مثل تعریف بیان شده آنقدر هوشمند نباشد، اما میتوان در یک سایت خبری متوجه شد چه موضوعاتی مورد علاقه مخاطبان بوده و برای هر مخاطبی مطلب مورد علاقه وی را ارائه بدهند.
برای مثال می توان از سایت دیجیکالا که یک سایت فروشگاهی است نام برد. می توان با استفاده از کوکی ها در قسمت پیشنهادات لحظه ای محصولات پر بازدید را مشاهده کرد. همین امر باعث تشویق مشتری به خرید آن محصول میشود. همچنین می توان به دسته بندی هایی که به روی صفحات اصلی این سایت نمایش داده می شود اشاره کرد که اصولا آخرین دسته بندی هایی است که بیشترین بازدیدها را داشته اند. و این کوکی ها یکی از ابزارهایی است که در بازاریابی نوین مستقیم استفاده می شود و همین امر باعث تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل خواهد شد.
- بازاریابی مستقیم و مزایای آن
خرید آسان
بازاریابی مستقیم، موجب آسانی در خرید است. برای نمونه: برقرار نمودن ارتباط مستقیم و بی واسطه با مشتری از راه های پست و ایمیل و یا خریدهای الکترونیکی، موجب سهولت در امر خرید میشود .
محافظت از حریم شخصی
از مزایای مهم بازاریابی مستقیم حفاظت از حریم شخصی خریدار است. در بعضی از موارد، خریدار تمایل ندارد فروشندگان و یا سایر افراد نسبت به خریدهای وی آگاهی داشته باشند. بازاریابی مستقیم این امکان را می دهد که حریم شخصی افراد حفظ شود.
بازاریابی مستقیم و مزایای آن برای فروشندگان
- قابلیت اندازهگیری
یکی ازمزیت های مهم بازاریابی مستقیم برای فروشندگان قابلیت اندازه گیری و تحلیل بازار است . این امر برای فروشندگان یکی از با اهمیت ترین موضوعات است، تا با توجه به شرایط بازار، تصمیماتی برای حضور در بازار گرفته شود.
- برقراری ارتباطات بلندمدت با مشتریان
- خدمات رسانی فردی بهتر به مشتریان
- سهولت برقراری ارتباط با مشتریان
نتیجه گیری
در این مقاله سعی بر آشنایی شما با بازاریابی مستقیم شد، که یکی از بازاریابی های با اهمیت و کم هزینه است. به راحتی می توان از این بازاریابی استفاده و با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنیم. محصولات خود را به مخاطبین معرفی و آنها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.
نویسنده
امیر یوسفی، کارشناسی ارشد MBA، کارشناسی حسابداری، مشاور کسب و کار، مشاور مالی، کارآفرین، مدرس، طراح سایت، برگزار کننده کارگاه های کسب و کار در زمینه های مالی، بازاریابی، کارآفرینی