شرح شغل و وظایف بازاریاب در واقع هیچ ارتباطی با اقدامات بالا ندارد! هیچ بازاریابی برای فروش محصول خود مشتریان مراجعه نمی كند.
اصولاً بازاریاب ها به دنبال یک پاسخ هستند و این پاسخ می تواند جلب توجه، خرید کردن یا کسب حمایت مالی از طرف مقابل یا همان مشتری باشد.
بازاریاب ها در ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات افراد خبری هستند اما وظیفه آن ها تنها ایجاد تقاضا برای محصولات یک شرکت نیست بلکه مسئولیت فرایند عرضه محصولات نیز بر عهده مدیران بازاریابی سازمان می باشد.
به عبارت دیگر مدیران بازاریابی مسئولیت تعیین میزان، زمان بندی و ترکیب تقاضا برای محصولات مختلف جهت رسیدن به اهداف شرکت را بر عهده دارند.
انواع تقاضا در بازاریابی:
عموماً بازاریاب ها با ۸ نوع تقاضای مختلف مواجه هستید که در ادامه به اختصار آنها را توضیح خواهیم داد.
_ تقاضای منفی:
مشتریان از محصول شرکت متنفر هستند و حتی ممکن است وجهی را پرداخت کنند تا از شر این محصول خلاص شوند.
_ تقاضای پنهان:
مشتریان ممکن است نیاز مشترک و شدیدی داشته باشد که محصولات موجود آنها را راضی نکند.
_ تقاضای نزولی:
ممکن است مشتریان نسبت به گذشته محصول شرکت را کمتر خریداری کنند یا اصلاً خریداری نکنند.
_ نبود تقاضا:
مشتریان ممکن است از محصولات شرکت بیخبر باشند یا نسبت به آنها تمایلی نداشته باشند.
_تقاضای نامنظم:
تقاضای مشتریان در هر فصل ماه هفته روز یا حتی ساعت متغیر است و بازاریاب ها باید به این دسته محصولات فصلی توجه ویژه داشته باشند.
_ تقاضای کامل:
مشتریان تمام محصولات را که به بازار عرضه می شوند خریداری می کنند.
_ تقاضای بیش از حد:
تعداد مشتریانی که خواهان محصولات شرکت هستند از ظرفیت عرضه شرکت بیشتر است.
_ تقاضای زیان آور:
ممکن است مشتریان خواهان محصولات زیان آور در شرکت شما باشند که مسلما باعث ضرر شما می شود.
در هر کدام از این موقعیت ها بازاریاب باید دلایل اصلی و وضعیت فعلی تقاضا را به خوبی شناسایی و وضعیت تقاضای موجود را به وضعیت دلخواه تبدیل کند.
وظایف بازاریابان در سازمان
1- توان بالای مذاکره های توجیهی، استدلالی، مشاوره ای و حتی مقابله ای.
2- تسلط بر مفاهیم و دانش های تخصصی و وابسته به بازاریابی.
3- توان جذب سفارش های بالا.
4- جذب و انتقال اطلاعات در مجرای مدیریت سیستم های اطلاعاتی (Marketing Information System) سازمانی.
5- ارائه مشاوره های بهره وری تولید به تصمیم گیران در سازمان.
6- مدیریت جزئی در روابط مشتریان.
7- شرکت در امور هماهنگ برندینگ سازمانی و ساختمان ذهنی مناسب در بازار.
8-شناسایی کدهای توزیعی مناسب.
9- تجسس اطلاعات
تفاوت مدیر بازاریابی و مدیر فروش
ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا دپارتمان بازاریابی و فروش در سازمانها به چه صورت هستند؟
در ظاهر هر دوبخش یکسان به نظر میرسد اما هر کدام بخشی جدا با عملکردهای متفاوت هستند که در سازمانهای کوچک هر دو بخش را یک نفر اداره میکند اما در سازمانهای کلان و بزرگ اسن دو بخش جدا از هم کار میکنند:
مدیر فروش: مسئول فروش خدمات و محصولات سازمان یک مدیر فروش است.
مدیر بازاریابی: تحلیل درست از بازار و تعیین کننده محل عرضه خدمات و محصولات سازمان یک مدیر بازاریابی است. باید توجه کنیم فروش بعد از بازاریابی اتفاق میافتد در واقع واحد فروش تکمیل کننده بخش مدیریت بازاریابی است.مدیر بازاریابی درباره قیمت ها مسئول نیست بلکه بررسی تغییرات بازار و رفتارهای مشتری را عهده دار است.
حرف آخر
بازاریاب یا مارکتر به کسی گفته می شود که به دنبال روش هایی است تا برای محصول تولید شده یا خدمات ارائه شده توسط شرکت بازار مناسب پیدا کند و با روش های مناسب پل ارتباطی مناسبی میان نیازمشتری (بازار هدف) و محصول (خدمات شرکت) ایجاد کند.
در دنیای امروز هر کالایی خریداران خاص خودش را دارد اما چگونگی فروش نیز بسیار مهم است. کسانی در عرصه فروش موفق تر هستند که بازار را با نگاه حرفه ای دنبال کرده و جایگاه خود را پیدا کنند.